Når barns hender og sinn beveger seg fritt over papiret, skapende og utforskende, skjer det noe magisk. Deres tegninger er ikke bare bilder; de er vinduer inn i deres rike indre verden.
Som lærere, foreldre, og kunstelskere, må vi nærme oss disse uttrykkene med ærefrykt og undring, ikke med forhastede spørsmål om "Hva er det?". Å spørre kan virke uskyldig, men ofte innebærer det en ubevisst forventning om forståelse, noe som kan tynge barnets spontane kreativitet.
Kunsten å tegne strømmer naturlig fra barnas hender, som om blyanten er en forlengelse av deres egne tanker og følelser. Når du som veileder er vitne til denne magiske prosessen, er det avgjørende å ikke begrense eller definere det som utfolder seg.
Unngå direkte spørsmål som "Hva er dette?", og for all del ikke prøv å gjette, det er ikke en gåte.Prøv heller å inviter de som tegner til å fortelle sine egne historier, på deres vilkår. Denne tilnærmingen kan stimulere en utstrømning av fantasi og glede, selv fra de enkleste skisser.
Når barn begynner å dele fra deres fantasi, vitner vi om dannelsen av nye verdener. Gjennom disse øyeblikkene vokser og blomstrer barnas kreativitet. Jeg har selv, i min tid ved kulturskolen og gjennom foredrag for pedagoger, vitnet om gleden og oppdagelsen som gjenoppstår når barn (og voksne) gjenkjenner tegning som en kilde til glede, ikke prestasjon.
Samfunnet har en tendens til å verdsette visse ferdigheter over andre. Det sies ofte at et barn som starter i første klasse kan tegne, men kanskje ikke løse matteoppgaver. Når de når tiende klasse, er matematikken på plass, men tegneevnen har ofte forvitret.
Hvis vi starter med et fast mål for hva en tegning skal bli, begrenser vi ofte vår egen og barnas tegneglede. Den hvite flaten blir ikke lenger en flate for læring med mange muligheter, men et skremmende tomrom. La oss heller undre oss over hva som skjuler seg inni blyanten, hvilke historier fargeblyantene kan fortelle.
Tegn en glad linje, en sint linje, en sjenert linje. Forestill deg hva som skjer når disse linjene møtes, hvilke historier de kan veve sammen. Gjennom disse øvelsene utforsker vi ikke bare følelser og uttrykk, men også fundamentene for kreativ tenkning, empati og selvinnsikt.
Den kreative prosessen er dyptgripende og essensiell for barns utvikling. Den styrker selvtilliten, fremmer kreativitet, og innbyr til en følelse av tilhørighet i kunstens verden. Ved å bringe kunst til barna, bidrar vi til å forme morgendagens kunstnere og tenkere. Dette er ikke bare en lek; det er en dyrking av livets iboende verdi.
1.
Fantasimonstre:
Dere tegner hvert deres fantasi-monster. Dette kan være fargerikt, skummelt, søtt eller helt unikt, en øvelse som fremmer fantasien. Velkjent for barn, mer skremmende for voksne?
2.
Følelsestegning:
Sammen kan dere tegne hvordan forskjellige følelser ser ut. Glede kan være solrik og lys, mens tristhet kan være som regn eller tåke. Lek og utforsk.
3 Drømmehjemmet: La barna utforske arkitektur ved å tegne deres drømmehjem, enten det er et slott, en hytte, eller et futuristisk hus.
4. Dyrehagen: Tegneøvelser der barna kan skape sitt eget dyreliv, enten ekte dyr, utdødde arter, eller fantasiskapninger.
5.1 Portrettbytte: Dere tegner portretter av hverandre, men uten å se på arket, dette tar bort redselen for å prestere, og lager mye humor rundt øvelsen. Du kjenner hvor arket ligger på bordet, ser rett frem, og følger alle linjer, briller, øyne osv. uten å se ned, viderekomne kan la være å løfte blyanten.
5.2 Portrettbytte: Samme øvelse men denne gangen med motsatt hånd, der blir garantert latter!
Uten å se på arket, dette tar bort redselen for å prestere.
6.a Musikk og tegning: Spill forskjellige typer musikk og la barna tegne det de føler eller tenker når de hører musikken. Klassisk musikk er lett å starte til, gjerne fiolinkonserter til Bach.
6.b Samme øvelse men denne gang bruker du lyder i rommet, utenfor eller lyder dere skaper selv, begynner en å tegne kommer det jo lyd!
Disse øvelsene er ikke bare morsomme, men de tjener også et dypere formål. Gjennom fri tegnelek åpnes en verden av uttrykk og kommunikasjon for alle. Det tillater dere å utforske deres indre landskap, gir verktøy for å uttrykke følelser og tanker, og styrker evnen til å observere og tolke verden.
Tegning som en fri lek er også en måte for barn å utvikle finmotoriske ferdigheter og øye-hånd koordinasjon. Den estetiske opplevelsen barn får gjennom tegning kan være en brobygger til andre kunstformer og kulturelle uttrykk, Ved å bringe kunst til barna, bidrar du til å forme morgendagens kreative tenkere og kunstnere, og dette er i seg selv et uttrykk for livets iboende verdi.
Lykke til! Hilsen Kjetil
Comments