top of page

Finnes tilfeldighet?

Blogg 4 januar


Basert på anmeldelse av Corinna Lotz i "A world to win".


Å skape sjanser er vanligvis assosiert med idretter som fotball. Men i tilfellet med maleren Paul Tonkin, er det hans ønske om å frigjøre farge og form fra klisjeer og utforske nye områder.


Mye av spenningen i fotball kommer fra måten spillere kan eller ikke kan omdanne sjanser til mål på. Det innebærer en kompleks prosess der usikkerheten i sjansen utnyttes av spillerens ferdigheter for å oppnå sikkerheten ved å score. Tilskuerens øye lar henne eller ham spore mønsteret i spillet som kan som har fostret mange fantastiske fotballspillere, nå sist Erling Braut Haaland


Det er den samme kombinasjonen av sjanse og nødvendighet som gir kunstnerisk utfoldelse en spesiell kvalitet, som tar vår eksisterende kunnskap inn i uventede retninger. Og å tenke på dette kan hjelpe oss med å fordype oss i ofte mystiske nye områder som en kunstner har presentert for vår glede og fornøyelse.


Paul Tonkin

Installasjon ved Delfina

Tonkin husker Miles Davis' råd til en medmusiker: "Spill det du vet og gå deretter utover det du vet." "Det er gode råd for hvem som helst som driver med noen form for kunstnerisk aktivitet!" tror Tonkin.


"Absolutt," sier han, "dette var på en tid på 1960-tallet da frijazz plutselig dukket opp og noen trodde på helt fri, vill improvisasjon basert på ingenting i det hele tatt - og Davis sa, vel, det fungerer ikke alltid. Det er bedre å starte med noe du vet. Vær så fri du vil, eller så fri du kan. Jeg prøver å følge det rådet."

Med andre ord, inspirasjon formidles gjennom teknikkene / tradisjonene / stilene som brukes av kunstneren, som av nødvendighet er forhåndsbestemte, og deretter utvikles og negeres/avvises.

Han mener at hans nylige malerier er mer åpne enn de for et tiår siden: "Jeg prøver å få mer rom inn i dem og gjøre fargen friere også, slik at det er uventede kombinasjoner."



Og mens han beundrer 1900-tallets kunstnere som Chaim Soutine og Matthew Smith som brukte oljemaling på en overdådig, visceral måte, føler Tonkin som en abstrakt maler at han gjør noe annerledes.

Hvordan skaper farge en følelse av rom? I forrige århundre utforsket Paul Cezanne og Hans Hofmann hvordan dette skjer. "Du vil at maleriet skal være flatt - men det har samtidig en fantastisk dybde til det.

Chaim Soutine Still Life with Rayfish.


Du respekterer overflaten og strekker seg bakover, fremover, sidelengs, opp og ned og på alle måter.

Farge og maling har blitt mer fremtredende. "Men innenfor den nye flaten prøver du å skape en annen type rom. Folk snakker ofte om malerier som flate - for meg er det kjedelig! Det er ikke at det ikke er noe rom, men at det nå er et billedlig rom i stedet for et illusjonistisk."

Dette nye rommet skapes av malingen selv, bevisstheten om at det er maling - stoff på en overflate. Det er fortsatt illusjon - det er rett og slett annerledes. Det er et element av utførelse og handling der fargene blir hovedpersonene, skuespillerne i stille dramaer.

Tonkin sier ganske strengt at han ikke tror på tilfeldigheter, men mye av det han gjør, er å prøve å skape betingelser for at det uventede skal skje. "Jeg vil lage feller for meg selv for å stoppe meg fra å bli klisjé. Så jeg vil at ting skal skje som er utenfor min kontroll. For eksempel er gulvet på studioet mitt ujevnt. Så når jeg påfører maling på et lerret som ligger på det, kan uventede ting skje."


Tonkin liker ikke ordet eller til og med forestillingen om sjanse eller ulykke - en sjanses effekt, sier han, er "noe som skjer" og ikke en ulykke. Selv om han i ettertid legger til: "Jeg kalte faktisk ett maleri for En ulykke som venter på å skje."

Han beundrer musikken til komponister som Lutoslawski, som brukte aleatoriske teknikker. Ordet aleatorisk - avledet fra det latinske for terning - brukes for å betegne der en musiker bruker terningkast for å bestemme neste tone. Dette elementet av improvisasjon fører oss til en kraftig innflytelse på Tonkins.


Jeg har hørt om jazz spillere som har komponert ved å skrive noter på en kortstokk, deretter legge dem ut og spille det som oppstår. Kunne dette vært noe for fargevalg til neste maler?





9 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page